niedziela, 9 września 2007

POMNIK WDZIĘCZNOŚCI

Mieści się w Parku Skaryszewskim, na wprost wejścia od ronda Waszyngtona. Pozostałość po naszych przyjaciołach z Czerwonej Krainy ...Powstał wg proj. mjr Antonienko, a wykonany został przez Stanisława Sikorę, Stefana Momota i Józefa Trenarowskiego. Odsłonięto go 15.09.1946 w miejscu, gdzie 13.09.1944 zginęło 26 żołnierzy Armii Radzieckiej. Ich zwłoki przeniesiono w 1968 na cmentarz – mauzoleum żołnierzy radzieckich, a sam pomnik przesunięto w głąb parku. W 1999 monument odremontowano i umieszczono wiersz Tadeusza Kubiaka: Ziemio, z której nie wrócę \ Ziemio na której poległem \ Witaj, żegnaj miasto \ To za kamień z Twych bruków, za cegłę \ Za to by Wiśle Wołga \ A Wołga Wiśle oddała \ Ostatnie krople swej wody \ Jak ja Tobie krew mojego ciała.

2 komentarze:

lavinka pisze...

To oni znowu wyciągają łapy po Estonię? Myślałam,że tylko Ukraina im się marzy :)

Anonimowy pisze...

Słyszałam,że chcą go zniszczyć.Mimo wszystko szkoda,bo ten pomnik to część historii Saskiej Kępy.